PAKUI HARDWARE: UŽDEGIMAS – GLOBALI ŽMONIJOS PROBLEMA

Pakui Hardware: uždegimas – globali žmonijos problema

Civilizacija, ekonominės, socialinės sistemos iš kartos į kartą perduoda lėtinius negalavimus, o žmogus – naikina save. Apie tai kalba kūrybinio dueto „Pakui Hardware“ Neringos Černiauskaitės ir Ugniaus Gelgudos paroda, įvadas į būsimą Lietuvos pristatymą Venecijos bienalėje. „Uždegimas“ lyg prasmingų nuorodų visuma nukreipianti žiūrovo žvilgsnį į žmogaus santykį su savimi, pasauliu, jį supančia aplinka.

Integralumo kontrastas

Vaizduojamas kontrastas tarp vientiso integralumo ir nuolatinio fragmentavimo. „Hardware“ išvertus iš anglų kalbos reiškia elektroninę, aparatinę įrangą, tarpusavyje sujungtus komponentus, atliekančius analogines arba logines operacijas. Pakui – mitologinė Havajų bėgiko būtybė, kuriai būdingas neįtikėtinas greitis. Pakui Hardware kūrybos pagrindas – priešpriešos: tarp fizinio žmogaus kūno ir technologijų. Tiek įranga, tiek žmogus, neveiks, jei bus pažeista palaikanti sistema. Kodėl ją  formuojame  iš nedidelių visumos elementų, ištraukų? 

Jei nenorime sirgti, turime gydyti įsisenėjusius skaudulius. Uždegimas signalizuoja ligą, o liga pirmas žingsnis į nebūtį. Temperatūra kyla, „liepsnoja“ ne tik mūsų, bet ir planetos kūnas. Gyvename laikmetyje, paveiktame pandemijos, karų. Užteršus save ir pasaulį prarasime tai, kas žmogiška, dvasinga, šviesu, atsidursime ties bedugnės riba. Galima apie tai kalbėti, galima pasakyti be žodžių, o galima ir nieko nedaryti, juk tylint ir pasitraukiant nuošaliau yra daugiau galimybių pasirodyti išmintingam. 

Galvoti apie kartos uždegimus

„Ši paroda ankstesnių mūsų projektų tęsinys, Vakarų medicinos kritika dėl žmogaus kūno fragmentavimo. Mes visi esame gydomi dalimis, neieškoma ligos priežasčių, atsiribojama nuo platesnio konteksto, o iš kur tai atėjo?“, – apie neįprastą modernaus meno reginį, kalba Neringa Černiauskaitė. Ji pasakoja, kad pagrindiniu parodos įkvėpimo, kūrybinės atspirties tašku tapo Maryos Rupos bei Rajaus Patelio knyga „Liepsnojantys. Gilioji medicina bei neteisybės anatomija“, kurioje vartojama uždegimo sąvoka metaforiškai kalba apie sisteminę skriaudą, daromą tiek žmonijai, tiek planetai. Uždegimas, anot knygos autorių, yra normalus kūno atsakas į toksiškas sąlygas, tad pirmiausia reikėtų „gydyti“ ne pavienius nesveikuojančius organus, o pačias sistemas – ekonomines ar socialines, – dėl kurių iš kartos į kartą perduodami lėtiniai negalavimai. Kūrėjus labai paveikė ir karo Ukrainoje atgarsiai, jo pajautimas taip arti mūsų. „Svarbu yra pagalvoti apie  visos kartos uždegimus, kodėl neieškome jų priežasčių, savo susietumo su aplinka, matomais ir nematomais elementais. Norėjome išprovokuoti publikos jautrumą per visas jusles – nuo kvapo, šviesos, judesių ir vaizdo. Bandome panardinti į specifinę tam tikrą būseną, patirti uždegimą ir karščiavimą, kaip ženklą, verčiantį atkreipti dėmesį į save, išprovokuoti pamąstymams, kodėl, tai atsitiko?…“, – teigia autorė. 

Pasiklydę fragmentinėje nuorodų visumoje

Kūrėjai mus veda per laiko tėkmėje užaugintas plastiko kopas,  rodo ribotą suvokimą, to, kas sava ir svetima. Ugnius Gelgauda neslėpė, jog pradėjus diskusijas su parodos architektais, gimė idėja kurti plastikinį peizažą. AB „Plasta“ pasiūlė naudoti plastiką, kuris nebetinka perdirbimui, nes turi savyje organinių mišinių. Nebetinkama tarši medžiaga instaliacijose, mene, dizaino objektuose. 

Keliamas klausimas: ar vis dar egzistuoja pusiausvyra tarp natūraliai gamtoje išsivysčiusių ir žmogaus sukurtų objektų? Juk žmonių veikla daro didžiulę įtaką visiems natūraliems procesams. Apsirengus sintetiniais drabužiais ir nusipirkus vaisių, užaugintų šiltnamyje, tikrus jausmus pakeičiame dirbtinai sukeltomis emocijomis ir  stovime  beprasmiame, asfaltuotame ir dažnai nenuvalytame gyvenimo kelyje, žvelgiame į sintetinį peizažą, o dirbtinis žodžio ir veiksmo neatitikimas išklibina kūrybos pamatus. Pakui Hardware kūrybos pagrindas – priešpriešos: tarp mitologijos ir šiuolaikinio mokslo, tarp praeities ir ateities, tarp fizinio žmogaus kūno ir virtualių technologijų. Pajutus aplinkos spaudimą, dažnai nebesuvokiame, kas mes esame, kur einame, ar mokslo ir technologijų pažanga daro mus laimingais, o gal vertėtų ieškoti pabėgusio Haičio dievo Pakui? Kūrybinio dueto paroda garso, vaizdo, kvapų modernios išraiškos pagalba nukreipia žiūrovo žvilgsnį į žmogaus santykį su juo pačiu, jį supančia aplinka ir „ištraukų“, ne visumos pasaulėjauta, kuri pasireiškia net gydant žmones. Ieškoma savireguliavimo mechanizmų, tačiau jie prarasti fragmentinėje nuorodų visumoje, kvestionuojama šiuolaikinė medicina, kurioje nebelieka visumos, o žmogus gydomas dalimis. 

 

Biblioteka

MIRACETI logo dark
MIRACETI logo dark